onsdag 9. november 2011

La oss utvikle Oslo sammen

Jeg er Høyre-mann på bakgrunn av den jeg er og det jeg har opplevd. De samme erfaringene har formet de ambisjonene jeg har for Oslo.

Ytringsfrihet. Det var som student jeg for første gang ble trukket aktivt med i politikk. I Studentersamfunnet sto tusen marxister med knyttede never. En liten gruppe turde snakke om ytringsfrihet og individers og minoriteters rettigheter. Dem sluttet jeg meg til.Disse årene lærte meg noe om hvor sterke mekanismer som utløses når folk begynner å jage i flokk - hvordan nyansene blir borte og perspektivet fordreid. Også i dag reagerer jeg instinktivt når de mange
jager den ene. Det har vi også hatt nylige eksempler på.

Annerledeshet lærte meg

Jeg er homofil. Det har lært meg hvor viktig det er at samfunnet aksepterer annerledeshet, og at det må være grenser for hva flertallet kan bestemme over et mindretall. Individet må komme først. Dette er viktig i vår by i forhold til etniske eller religiøse minoriteter, men også for andre som ønsker å leve livet "motstrøms".En by hvor det er lett å være annerledes, er en by hvor det er rom for å skape noe nytt.Da min mor ble avhengig av hjemmesykepleie de siste årene hun levde, så jeg hvor sårbare vi blir når vi blir avhengig av andre. Det viktigste for henne var å kunne leve et normalt liv, oppleve noe sammen med andre og føle seg trygg ute og hjemme. Men hun måtte få medisiner hver morgen som hun ikke kunne ta selv. Noen ganger kom hjelpen klokken åtte, noen ganger klokken elleve i en presset hjemmesykepleie med bemanningsmangel og sykdom.

Feil ved systemet

Det var systemet det var noe galt med, ikke hjelperne. Retten til å ha styring over eget liv blir ikke mindre viktig når vi er syke og trenger hjelp. Det er da den er aller viktigst.Nå har unge, idealistiske sykepleiere dannet sine egne små omsorgsfirmaer. De vil konkurrere seg imellom om å gjøre det best mulig for de eldre. Dette er flott! La dem få prøve seg. Da letter de presset på de kommunale hjelperne, og folk får velge. Jeg har selv en funksjonshemmet venn som har valgt kommunens hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere. Han gjorde det fordi han ville - ikke fordi politikerne bestemte at han måtte. Dette er forskjellen på Høyre og Ap.

Ta individet på alvor

Mine ambisjoner for Oslo er en by som tar enkeltmennesker, minoritetene - og fellesskapet på alvor.Det viktigste vi kan gi barn og unge i Oslo er en god skole. Ikke noe annet bidrar mer til sosial utjevning og rettferdighet. I dag kan en osloelev ha foreldre fra Slemdal, Punjab eller Kautokeino. Osloskolen skal være så god at barna blir i stand til å forme sin egen fremtid uavhengig av hvilken bakgrunn de har. I løpet av de siste årene har vi klart å løfte Osloskolen slik at elevene i 2. klasse har landets beste resultater. Det er jeg stolt av. Men elever på alle trinn skal være best i landet. Derfor lanserer jeg en kunnskapspakke for Osloskolen:* Alle barn skal få tilbud om å lære norsk før de begynner på skolen. * Alle skal få tilbud om gratis leksehjelp. * Alle skal få flere timer i norsk, matematikk og engelsk enn elevene i noen annen kommune. * Alle foreldre skal få tilbakemelding om resultatene. Og selvsagt skal vi gjeninnføre retten til å velge videregående skole i hele byen. Elever i Groruddalen og på Frogner skal få samme mulighet til å søke seg til de populære skolene.

Et styrkende mangfold

Befolkningsveksten i Oslo har ikke vært så sterk på mange tiår. Innflytterne kommer både fra andre steder i Norge og fra utlandet. Uten innvandrerne ville vi mangle hender i eldreomsorgen, i byggebransjen, i transportsektoren, - ja, i de fleste yrker. Mangfoldet er Oslos styrke. Vi som tilhører flertallet, må være villig til å gi rom for sikhenes turban og muslimenes bønneteppe. Vi andre blir ikke mindre norske av den grunn. Mitt bidrag til et positivt mangfold er å sørge for at kommunen tar i bruk de ressurser som innvandrerbefolkningen representerer på alle nivåer.

Sammen er vi sterke

I Bjørvika og langs fjorden skal vi bygge en ny by og tilføre byen friområder og kulturtilbud som alle skal få glede av. Vi har en historisk mulighet hvis vi står sammen. Grunnlaget er lagt gjennom et bredt politisk samarbeid mellom alle de store partiene. Lite har skuffet meg mer enn at Ap har startet et politisk spill også om dette. Jeg lover å gjøre mitt til å sette langsiktig arbeid til beste for befolkningen foran kortsiktig politisk gevinst. Jeg lover at vi skal levere resultater istedenfor å levere konflikter. Det viktige for meg er ikke hvem vi samarbeider med, men hva vi samarbeider om.

Kjærlighet til Oslo

Men det forutsetter at samarbeidet bygger på kjærlighet til byen, respekt for innbyggernes egne valg og valgmuligheter, og at de kommunale tjenester skal leve opp til navnet - å stå til tjeneste. Og det forutsetter at vi samarbeider om noe så selvsagt, men vanskelig som å forvalte hver krone av fellesskapets penger så effektivt som mulig. Det er dette vi har greid gjennom en årrekke.Derfor har vi avskaffet eiendomsskatten. La oss ikke få den tilbake!Jeg håper på din støtte til å være byrådsleder og styre Oslo i de neste fire årene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar