onsdag 9. november 2011

Lover skolene større frihet

Kjell Veivåg vil styre Oslo-skolen med myk hånd. Større frihet til hver enkelt skole er første løfte fra Venstres ferske skolebyråd.

Er du opptatt avOslo-skolen, kan du lære deg navnet med en gang: Kjell Veivåg. 55-åringen bosatt på Hellerud er fra i dag Oslo-skolens øverste politiske leder.Han overtar etter Trine Skei Grande, som flytter til Stortinget. Samtidig overtar han et budsjett som legger opp til millionkutt for skolene. Og en hær av frustrerte foreldrerepresentanter.-Hvis aktive foreldre mener det er nødvendig å protestere, vil jeg ta det svært seriøst. Pressgrupper er demokratiets nerve, forsikrer han, men har naturlig nok ingen pengeløfter på sin første dag. -Budsjettforslaget ligger der. Det er opp til bystyret hva som skjer med det. Men jeg hadde jo ikke hatt noe imot mer penger til skolene.Juristen har jobbet med undervisning og utdannelse på ulike nivåer det meste av livet. Osloskolen kjenner han som far, som lokalpolitiker i Groruddalen og gjennom media.-Inntrykket mitt er at det gjøres veldig mye bra arbeid av mange dyktige lærere. Men det er stadig behov for å tilpasse skolen når byen og samfunnet endrer seg. Et eksempel er Gran skole, der de feirer 31 nasjonaldager.

Mindre regelstyring

-Så nå skal du gyve løs med masse nye forsøk og reformer?-Slett ikke. Jeg er opptatt av at skolene må få frihet til å finne løsninger ut fra egne forutsetninger. Skolen er en kunnskapsorganisasjon. Den trives dårlig med for mye regelstyring.-Mange roper på den gode gamle kunnskapsskolen. Vil du ha den tilbake?-Kunnskap er selvsagt helt grunnleggende i skolen. Men det er ikke opplagt at det er én riktig måte å tilegne seg kunnskap på. Skolene må få utvikle sine egne metoder. Og så må vi huske at elevene tilbringer sine tolv viktigste år på skolen. De må få utvikle seg som mennesker og få med seg kulturell ballast.-Hva er det aller første du vil gå løs på?-Aller første vil jeg møte skoleetaten og lytte til deres råd. Så vil jeg raskt komme meg ut i skolene og snakke med folk. Første sak blir å få til et tettere samarbeid mellom Oslo-skolene og Universitetet og høyskolene. Jeg tror vi kan få mye større glede av all forskningen som skjer her i byen.-Hva synes du om at Bjørnholt skole nylig måtte stenge på grunn av bråk?

Bedre enn fryktet

-Det er ikke noe nytt at skolen får sin del av problemene i samfunnet rundt. Slik sett synes jeg det går mye bedre i Oslo-skolen enn vi kunne fryktet. Samtidig er det viktig at skolene har en beredskap når vold, mobbing og konflikter kommer frem. Det er ikke lærernes ansvar å rydde opp på vegne av samfunnet. Men de må holde orden på sin skole. Og til det må de få den hjelpen og støtten de trenger.-Veivåg-skolen, når og hvordan vil Oslo merke den?-He-he...du får spørre om et halvt år! Men jeg håper den vil bli en skole med stadig større selvstyre, der kreativiteten blir utløst uten at man skal måtte sitte og vente på direktiver ovenfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar