onsdag 9. november 2011

Mangfoldig osloskole

OVER NYTTÅR starter osloskolen det neste tiåret med en elevmasse der 40 prosent av barna er minoritetsspråklige. Alt tyder på at dette tallet vil fortsette å øke, og at det om få år vil være mer vanlig i byens skolegårder å ha andre språk enn norsk som første morsmål.

Dette er allerede en stor utfordring, og større vil den bli.

Men før vi oppfatter nesten halvparten av byens skolebarn som problemer, så må vi ha klare svar på hvordan det egentlig står til med elevenes faglige kvalifikasjoner.

Enkelte undersøkelser forteller at minoritetsspråklige elever presterer dårligere enn flertallet på skolen. Andre forskere hevder at nettopp minoritetselever har en drivkraft og en vilje som gjør dem til skolevinnere.

FOR NORGE som nasjon er det naturligvis tankevekkende at nesten halvparten av hovedstadens skolebarn har andre referanserammer enn det vi tenker på som «typisk norsk». For mange kjennes dette urovekkende, kanskje til og med utrygt.

Det er følelser vi ikke skal skyfle under teppet.

Samtidig er det klart at det typisk norske uansett vil være i endring. Helt uavhengig av etnisk bakgrunn har et norsk skolebarn helt andre referanser i dag enn for et par generasjoner siden.

Den internasjonale migrasjonen har medført problemer også for Norge. Men samtidig har den gitt oss flere hender, flere hoder og mer variert kompetanse.

DET NYE ÅRET fører også med seg en ny utlendingslov. Men uansett hvordan vår nye innvandrings- og asylpolitikk blir praktisert, må vi aldri la utfordringer på det planet gå ut over barna som allerede er en del av byen.

Heldigvis er Oslo velsignet med en skolebyråd som først og fremst ser elever som mennesker, og ikke som representanter for en hudfarge eller en religion. Gang etter gang har skolebyråd Torger Ødegaard slått fast at en elev aldri er et problem.

Det borger godt for byens elever, uansett hvilken farge de måtte ha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar