Offentlig skole gir best integrering
Les også:
Tre muslimske skoler søker godkjenning i Oslo. En kaller seg Fredsskolen. Urtehagen skole ønskes gjenopprettet. Initiator, og i to år rektor for denne skolen, var Trond Ali Linstad.
Linstad presenterte i Aftenposten 25. januar et «Muslimsk manifest» der han bl.a. hevder: «Gud er den høyeste autoritet. Han er faktisk den eneste autoritet. Ingen muslimer bøyer seg for andre enn ham. ( ) Muslimer skal ikke ta til seg tanker og normer, fra stat eller noen andre, som ikke er forenlig med islam. ( ) Muslimer tror ikke på det liberale demokratiet, styreformen her hos oss.»
Er det slike holdninger vi skal ønske velkommen i norsk skolesammenheng? Trond Ali Linstad, fremdeles styreleder for stiftelsen Urtehagen, uttaler til Aftenposten 12. november at en muslimsk grunnskole kan bidra positivt til å integrere barn med innvandrerbakgrunn. Hvor blåøyde tror han vi er?
Den offentlige grunnskolen der religioner og kulturer møtes, er det fremste integreringsverktøyet Norge har. Meninger møter meninger, tro møter tro i dyp respekt for menneskerettighetsmanifestet og i skarp kontrast til Linstads gufsende fundamentalistiske kampopprop.
UNNI HELLAND
lærer, Drammen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar