søndag 13. november 2011

Skolestil om fordeling

ØKONOMISK UTJEVNING er presentert som en av den rødgrønne regjeringens viktige saker. Det var derfor grunn til å vente i spenning da finansminister Sigbjørn Johnsen og kunnskapsminister Kristin Halvorsen i går, et halvt år forsinket, la frem Regjeringens stortingsmelding om fordeling.

De som håpet på nye omfattende grep for å redusere forskjellene i et samfunn som tross alt hører til de mest egalitære i verden, ble skuffet. Meldingen er i hovedsak en gjennomgang av kjente sider ved rødgrønn politikk på dette området. Det meste er redegjort for i erklæringene Regjeringen la frem etter valgseierne i 2005 og 2009, Soria Moria I og II.

REGJERINGEN lanserer få konkrete tiltak i et dokument som burde ha vært godt egnet som springbrett dersom Regjeringen mente den var i stand til å bekjempe den fattigdommen som fortsatt finnes i Norge, mer effektivt. At meldingen er mer preget av ord enn handling, er likevel kanskje ikke så overraskende i en tid da statsminister Jens Stoltenberg har forberedt oss alle på et provoserende stramt statsbudsjett. Men det stemmer dårlig med de mål som Regjeringen lanserte fra første stund da den overtok, og som den i hovedsak gjentar i meldingen.

ARBEIDSLINJEN er fortsatt Regjeringens hovedstrategi i kampen mot forskjellssamfunnet. Det er positivt, men også selvfølgelig. Vi får ikke mindre forskjeller uten at flere kommer i arbeid. Men ikke alle har like store muligheter for å få jobb. Vi hilser derfor velkommen at Regjeringen varsler det den kaller en jobbstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne. Men vi spør oss hvorfor ikke strategien kommer i meldingen. Igjen virker det som Regjeringen skyver den praktiske oppfølgingen av sine gode mål foran seg.

DET MEST bekymringsfulle som kommer frem i meldingen, er at antallet barn som vokser opp i familier med lav inntekt, øker. Vi er enig med kunnskapsminister Kristin Halvorsen i at alle barn må gis gode oppvekstvilkår, uavhengig av foreldrenes økonomi. Men også her stopper den konkrete oppfølgingen med et løfte om å utrede hvordan barn som er rammet av fattigdomsproblemer, kan få støtte til å delta i aktiviteter andre barn er med på.

Fordelingsmeldingen bærer mer preg av skolestil enn handlingsprogram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar