søndag 4. desember 2011

Femteklassinger ved østkantskoler i Oslo risikerer å bli skoletapere på grunn av dårlige lesekunnskaper. Illustrasjonsfoto: Colourbox

– Disse skolene kan bli taperfabrikker

Femteklassinger på østkantskoler i Oslo har elendige lesekunnskaper.

Mer enn halvparten av femteklassingene på flere østkantskoler i Oslo leser så dårlig at de står i fare for å bli evige skoletapere, melder Dagsavisen.

Les også: Regjeringen vil ha Oslo-los for utsatt ungdom

Skoleforsker Peder Haug ser med bekymring på resultatet fra de nasjonale prøvene for 2010. Prøvene deler femteklassingenes leseferdigheter inn etter tre trinn.

Trinn én er dårligst, og trinn tre er best. Mens hver fjerde femteklassing i Norge havner i den svakeste gruppen, er andelen enda større i Oslo.

Les også: Oslo innfører karakterer i 7.klasse

Kritisk fase

Det er all grunn til å slå alarm, ifølge skoleforskeren. Haug påpeker at overgangen fra fjerde til femte klasse er kritisk, siden det blir stilt enda høyere krav til at elevene lærer på egenhånd, uten lærerens hjelp.

Haug viser også til at det er klar sammenheng mellom leseferdigheter og prestasjoner i andre fag. Han mener det er svært bekymringsfullt at så mange elever havner på bunnivå i lesing.

– Disse skolene kan bli taperfabrikker, i den forstand at mange av dem som ligger på nivå én leser så dårlig at de kommer til å få store problemer med å fullføre skolegang, ta utdanning eller gjøre karriere, sier Haug.

Les også: Vil gjeninnføre spanskrør i skolen

På laveste nivå

Ved Haugen skole blir 64,2 prosent plassert på trinn én. Også Furuset, Gamlebyen, Gran, Linderud, Mortensrud og Rommen havner godt over 50 prosent. Alle disse skolene ligger på østkanten i Oslo, hvor det er en høy andel minoritetsspråklige.

De samme sju Oslo-skolene gjør det også langt dårligere enn landsgjennomsnittet på nasjonale prøver i matematikk og i engelsk. 72 prosent av elevene på Haugen skole havner på nivå én i regning.

- Ingen taperfabrikk

Rektor ved Gran skole, Anne Myhrvold, erkjenner ovenfor Dagsavisen at dette er en utfordring.

- Gran skole er ingen taperfabrikk, men det er klart at dersom elever ikke lykkes med grunnleggende ferdigheter i femte klasse, så kommer de til å slite med å fullføre ungdomsskolen og videregående.

Hun forsikrer om at det jobbes intenst med å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter.

- Men det er et arbeid som tar tid, sier Myhrvold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar