søndag 4. desember 2011

Innvandrerbarn kan ikke lese

Mer enn syv av ti syvendeklassinger med norsk som andrespråk har store problemer med å lese og skrive. Nå vil byrådet fjerne læreplanen for fremmedspråklige.

I dag offentliggjøres resultatene fra den store leseundersøkelsen blant skoleelever i Oslo. For annet år på rad sjekkes leseferdighetene til elever i 2., 3. og 7. klasse. Det gledelige er at alle har hatt fremgang siden forrige prøve. Samtidig er resultatene for de fremmedspråklige elevene alarmerende:I 2. og 3. klasse ligger nesten halvparten av elevene med norsk som andrespråk under det som er definert som en kritisk grense. I syvende klasse har andelen økt til hele 73 prosent. På godt norsk betyr det at mer enn syv av ti av disse syvendeklassingene leser og skriver dårlig.

- Alvorlig

- Dette er svært alvorlige tall, vi kan ikke sitte rolig og se på dette. Vi kan ikke tillate at elever går ut av norsk skole uten å ha lært norsk, sier skolebyråd Torger Ødegaard (h), som vil ta dramatiske virkemidler i bruk. Han vil rett og slett avvikle hele ordningen med en egen læreplan for fremmedspråklige elever, såkalt norsk 2, og la samtlige elever følge den samme undervisningen. I dag får 10 400 minoritetselever i Oslo norskundervisning etter den spesielle planen, som blant annet innebærer morsmålsundervisning og at fag som matte og naturfag foregår både på norsk og elevenes morsmål.- Elevene skal selvsagt få hjelp av lærere som kan deres morsmål. Men vi skal fjerne hele dette spesialopplegget som ofte har plassert de fremmedspråklige elevene på et sidespor, sier Ødegaard. Han lover at skolene både skal få beholde dagens ressurser og få ekstrahjelp neste år.- Hvis jeg ikke holder det løftet, kan jeg ikke se folk i øynene, sier han.I tillegg til å samle alle elevene i norskfaget, vil byråden sikre seg at de begynner å lære å lese allerede i første klasse.- Jeg ønsker ikke barnehagepedagogikk i skolen, og vil instruere de skolene som ikke allerede gjør det, om å iverksette leseopplæring fra første dag.I første omgang vil byråden prøve ut tiltakene som et treårig forsøk. Skoledirektør Astrid Søgnen er usikker på om Oslo først må søke departementet om tillatelse.- Jeg venter uansett motbør og debatt fra fagmiljøet. Undervisning av minoritetsspråklige dreier seg like mye om politikk som fag, sier Søgnen, som likevel har stor tro på forsøket.- Vi vet endel om hva som ikke virker. Nå må vi vinne erfaring med hvilke metoder som virker, sier hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar