fredag 25. november 2011

Det finnes lysglimt

Oslo-elever leser lettere

7. klasse ved Bryn skole i Oslo er blant de beste i landet til å lese. Systematisk kartlegging viser fremgang i hele Oslo-skolen.

Elevene i 7. klasse ved Bryn skole er overrasket, læreren er stolt, rektor Tove Steig er strålende fornøyd og byråd for barn og utdanning i Oslo kommune, Torger Ødegaard, er kry som en hane over fremgangen til elevene ved Bryn skole. Kun 18,7 prosent ligger under kritisk grense i leseferdighet i høst, mot 60 prosent på samme trinn for fire år siden.Ingvill Bergquist har vært klassestyrer for syvende klassetrinn siden de gikk i tredje. - Jeg har hele tiden lagt stor vekt på lesing. Vi starter hver dag med 20 minutters lesestund. Vi leser bøker sammen på skolen, og hjemme forplikter foreldrene å følge opp lesingen, forteller hun.

Måler leseutvikling.

Bryn skole er en av 90 skoler i Oslo som følger LUS-programmet, et verktøy for vurdering av elevers leseutvikling.- Det har vist seg å være et godt redskap fordi elevene blir klar over hvor de står, sier rektor Tove Steig, som også berømmer samarbeidet med PP-tjenesten i forhold til utsatte barn. - Lærerne er profesjonelle, og nå arbeider vi med å sette læringsmål i forhold til læreplanen til Kunnskapsløftet.

Fornøyd byråd.

Skolebyråd Ødegaard skryter mer enn gjerne av elever, lærere og rektorer i Osloskolen generelt. Kartlegging av leseferdigheter viser at 70 prosent av Oslo-elevene på 7. trinn ligger over kritisk grense for leseforståelse.- Takket være systematisk kartlegging av ferdighetene til elevene, kan vi se at de har fremgang. Lærerne bruker kunnskapen de får fra testene til å følge opp hver enkelt elev, slik at de får mulighet til å forbedre seg. 30 prosent under kritisk grense for leseferdigheter er fortsatt for mange, men høstens kartlegging viser en reduksjon fra 38 prosent i fjor, og 39 og 40 prosent de foregående årene. Ødegaard synes dette er en flott utvikling med tanke på at 35 prosent av elevene i Oslo kommune er minoritetsspråklige. - Ved Bryn skole gjelder det 45 prosent av elevene, forteller han.Ødegaard mener den bevisste kartleggingen av Osloskolen gjør det mulig å forbedre skolen. - Høstens kartlegging av leseferdighet i andre trinn viser ikke så stor fremgang i år, men der fikk vi et stort løft etter at førsteklassingene fikk lov til å begynne å lære å lese, og vi regner med å se disse gode resultatene gjenspeiles når elevene starter syvende trinn. Han forstår ikke hvordan kunnskapsminister Øystein Djupedal kan styre den norske skolen når det ikke drives kartlegging av ferdigheter på et nasjonalt nivå.

Utfordrer Djupedal.

- Jeg utfordrer kunnskapsministeren til å komme på banen i forhold til kartlegging og åpenhet om resultatene, sier Torger Ødegaard. Kunnskapsminister Øystein Djupedal sier at resultatene fra Osloskolen høres veldig bra ut, men understreker at han ikke kjenner til hvordan kartleggingen er utformet. Han vil ikke være med på at den rødgrønne regjeringen har forkastet nasjonale prøver som prinsipp.- De gamle nasjonale prøvene holdt ikke faglig mål. Den forrige regjeringen lot det gå politisk prestisje i testene og rangerte skolene. Dette førte til dyp frustrasjon for elever, foreldre og lærere. Vi er nå i ferd med å utarbeide nye nasjonale prøver som skal måle grunnleggende ferdigheter i samarbeid med fagmiljøene. Dette skal bli verktøy for å gjøre skolene bedre, ikke henge dem ut i avisene, sier Djupedal.- Vi vil også utvikle nasjonale prøver for å kartlegge skriveferdighetene, og vi arbeider med prinsipper for evaluering av elevene slik at tilbakemeldingen blir bedre. Men i motsetning til den forrige regjeringen, gjør vi dette med kløkt og varsomhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar