onsdag 9. november 2011

Lærte ikke norsk - krever 200.000 kr.

En lang rekke voksne med innvandrerbakgrunn vurderer nå å gjøre som "Mohammed" (44): Å kreve erstatning for mangelfull undervisning på 1970- og 80-tallet.

- Jeg ble bare plassert i en vanlig klasse med norske elever selv om jeg ikke kunne ett ord norsk. Jeg fikk bøker, men jeg skjønte jo ingenting. Bare satt der i timen uten å få med meg noe, forteller "Mohammed" (44).Denne uken sender han inn krav om billighetserstatning overfor Utdanningsdepartementet. 44-åringen krever maksbeløpet 200 000 kroner for tapt skolegang, et krav han mener han er berettiget til fordi skolen ikke skal ha gitt ham den undervisningen i norsk som han hadde krav på.

Ødelagte liv

For en drøy uke siden ble det kjent at pakistansk-norske Abdul Ghaffar (44) fra Sørum kommune fikk 60 000 kroner i erstatning fra staten for mangelfull skolegang. Siden den gang har Aslam Ahsan ved Ressurssenter for pakistanske barn fått flere henvendelser fra voksne innvandrere som mener at de har fått deler av livet ødelagt på grunn av mangelfull skolegang. Kravet fra "Mohammed" er det første som gjelder en elev fra osloskolen.I 1975 kom han og familien fra Pakistan til Oslo. 15-årige Mohammed fikk plass på Gamlebyen skole, i 7. klasse. Men etter et halvår uten å ha fått med seg noe av undervisningen, fikk familien flyttet ham over til en annen skole. Heller ikke det hjalp. Han fikk fremdeles ikke noe undervisning på et språk han forsto, eller tilpasset undervisning, ifølge ham selv.- Alle de andre i klassen satt sammen. Bare ikke jeg, jeg satt alene. Jeg fikk heller aldri noe vitnemål, noen eksamen eller noen papirer på at jeg hadde gått på skolen, sier "Mohammed" på begrenset norsk.

Mistet jobben

Siden han opplevde at det ikke fantes muligheter innenfor skolesystemet, valgte han å gå ut i arbeidslivet etter at han fysisk hadde oppholdt seg på skolen ut i 9. klasse. Siden har han jobbet i ulike bedrifter både i Oslo og Akershus. Men nylig mistet han jobben fordi det krevdes bedre norskkunnskaper for å beherske de mange nye maskinene på arbeidsplassen. Nå er han arbeidsledig.- Han klarte seg for så vidt greit med begrenset norsk inntil automatiseringen kom. Men etter at bedriftene begynte med høyteknologi, er kravene til norskkunnskaper blitt enda høyere. Slik lider "Mohammed" store økonomiske tap nå fordi han ikke fikk norskundervisning som mindreårig, sier Ahsan.- Men hadde ikke han og familien selv en plikt til å lære seg norsk?- Ifølge opplæringsloven er staten og skoleverket forpliktet til å gi alle elever tilpasset undervisning. Mange innvandrere er kommet hit som analfabeter, og da er det vanskelig å lære seg norsk på egenhånd. Kravet om billighetserstatning kommer fordi han ikke har fått den undervisning han har krav på, svarer Ahsan.Han har bestemt seg for å engasjere seg aktivt for dem som har falt utenfor norsk skole.- Jeg oppfordrer nå alle som føler seg misbrukt til å undersøke mulighetene for å søke erstatning, sier lederen av ressurssenteret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar