søndag 13. november 2011

  • «Det viktigste for meg som ordfører er å arbeide for at dem som flytter til Oslo blir godt integrert slik at ingen opplever seg som fremmede for hverandre», skriver Fabian Stang. ARKIVFOTO: JULIA JONETTE FJELLHEIM

    FOTO: Fjellheim Julia Jonette

Å busse femåringer er drastisk

Min visjon for Oslo er at det er hit man kommer for å realisere sine drømmer.

Les svarene til ordførerFabian Stang

Jeg har tenkt mye på hva som er selveste visjonen og grunntanken min for byen. Så slo det meg, midt under tenningen av juletrelysene på Universitetsplassen. I Oslo finnes det snart 600.000 visjoner og drømmer, det er de som er viktige.

Min visjon for Oslo er at det er hit man kommer for å realisere sine drømmer. Enten det dreier seg om å ta en spennende utdannelse, finne seg en jobb eller om man bare vil ta en byferie, skal Oslo være et naturlig førstevalg.

Kunnskap er muligheter

Hvem vet om det ikke på Rommen skole akkurat nå sitter en liten gutt med potensialet til å bli forskeren som løser kreftgåten? Alle muligheter krever kunnskap. Kunnskap er heldigvis ingen knapp ressurs, for den vokser når den deles. I Oslo-skolen skjer det utrolig mye spennende og det er her grunnlaget for voksenlivet blir lagt. Det er skolen som skal gi oss kunnskap og evne til å nå drømmene våre når vi en dag begir oss ut av skoleporten for siste gang. Da skal vi stå best mulig rustet til å foreta valg som vil prege resten av våre liv og kanskje være avgjørende for dem som kommer etter oss.

Mitt mål er at Oslo-skolen skal fungere som små drømmefabrikker, der gutter og jenter lærer å se mulighetene sine. For å få til dette må vi ha toppmotiverte lærere og rektorer og en skolepolitikk som setter kunnskap i sentrum.

Nå om dagen er det et selskap som i sin reklame forteller om hva som skjer når et menneske er trygt. Da blir man blant annet mer kreativ og gir omsorg. Jeg tror de har et poeng. Derfor er det å skape trygghet i byen en viktig oppgave for myndighetene.

Mange opplever utrygghet i Oslo. Slik skal det ikke være, men fri for kriminalitet og annen uønsket adferd blir den aldri. Åpne grenser mot Europa stiller oss daglig overfor nye utfordringer når illegale innvandrere på drift kommer til byen. Mitt grunnsyn er at vi har plikt til å hjelpe mennesker som har det vanskelig, men vi må også være åpne for at vi i Oslo ikke kan klare å ta oss av alle som illegalt kommer hit. Som den eneste storbyen i Norge har Oslo en naturlig tiltrekningskraft og vi er helt avhengig av at politiet har de nødvendige ressurser for å bekjempe de negative konsekvensene av illegal innvandring.

Utfordringer

Oslo rommer drømmene til flere hundre tusen mennesker og hver dag fødes det flere barn, som kommer til å ha sine drømmer. I tillegg kommer det mennesker fra hele verden som ønsker å bo i Oslo og skape seg et nytt liv. I dag er det personer med bakgrunn fra 193 land innenfor bygrensen. Oslos kultur formes gjennom møter med nye mennesker som setter sitt preg på den. Slik har det skjedd til alle tider.

Noen opplever det som skremmende at befolkningsgrupper med forholdsvis kort fartstid i landet bosetter seg i nærheten av hverandre. Det er klart det kan oppstå utfordringer knyttet til dette, først og fremst dersom noen hindres i å delta i samfunnet på lik linje med andre. Det er viktig med en åpen debatt om utfordringer knyttet til innvandring og integrering. Jeg vil også si det er viktig med en stor dose sunn fornuft når vi skal finne frem til løsninger.

Drastiske grep

Å busse femåringer bort fra nærskolen til andre siden av byen, på bakgrunn av hudfarge, er et drastisk grep. I et land som Norge, og en by som Oslo, kan vi ikke møte integreringens utfordringer med nye forbud og påbud. Gjør vi det, lovregulerer vi oss bort fra det frie samfunnet vi i utgangspunktet ønsker å beskytte.

Det viktigste for meg som ordfører er å arbeide for at dem som flytter til Oslo blir godt integrert slik at ingen opplever seg som fremmede for hverandre. Jeg jobber for en inkluderende linje preget av toleranse, og kan ikke understreke nok betydningen av å satse på en god skole, som etter min mening er selve integreringsnøkkelen. Derfor er skole ekstra viktig for Høyre og for meg.

Min visjon er kort og godt en by der drømmer skal kunne oppfylles. Det høres kanskje ut som en noe enkel og naiv drøm, men jeg kan forsikre deg om at den er alt annet enn det.

Positiv kraft

For at du skal ha mulighet til å nå dine drømmer er det mange som skal gjøre en god jobb rundt deg. Du skal ha barnehageansatte som gir deg trygghet. Du skal ha lærere som ser og støtter deg. Du skal ha ledere av fritidsaktiviteter som tror på deg og oppmuntrer deg. Og en dag vokser du opp og vil kanskje gjøre en like god jobb for dem som kommer etter deg.

Det gir en fantastisk følelse å realisere sine drømmer, det være seg å perse på 60-meteren, starte sin egen bedrift, eller å bli ordfører. Jeg har hatt æren av å høre om Osloborgernes drømmer og visjoner i snart fire år, og jeg har sett mange av dem bli til virkelighet. Drømmer er en positiv kraft i denne byen og for alle de som bor i den. Slik vil jeg se Oslo, også i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar